Bahaya lepas ikan larangan

Q1 : Ikan pun ada bahaya?
A1 : Nanti dulu tuan-tuan. Individu atau pengusaha ikan hiasan yang membuang ikan tertentu ke dalam sungai atau longkang awam, kerana terbeban dengan saiz atau kos, mengundang bahaya kerana ikan tersebut mungkin mampu memusnahkan ekosistem semulajadi asal.

Q2 : Macam mana ikan asli dengan perairan kita boleh rosak sebab kan ikan import je?
A2 : Ikan-ikan import terlarang ni boleh menjadi dominan dan membiak dalam perairan umum dan menjadi pemangsa kepada ikan asli yang sedia ada di perairan kita jika ia dilepaskan. Selain tu, ia juga boleh menyumbang kepada bawaan penyakit baru dan punca sebaran penyakit dalam perairan umum. Jadi, kepada pekedai akuarium dan pengguna ikan hiasan, peringatan untuk kita lebih peka pada hebahan dari pelbagai medium dari pihak Jabatan Perikanan amatlah penting bagi menjaga tahap keseimbangan biodeversiti, habitat, dan perairan umum kita.

Q3 : Tak ada cara ntuk cegah ke?
A3 : Sebenarnya, sebelum urusan import ni berlaku, badan berkanun dah siap sedia pun jalankan proses kajian risiko impak (IRA) dan seterusnya ia dibentangakan dalam mesyuarat Peringkat Jabatan Perikanan (JPJP) bagi mengenal pasti tahap kepentingan, keselamatan serta ancaman kepada sumber perikanan semasa.

~

Sebenarnya anda bukan tidak peka, tapi anda terlalu sibuk dengan urusan lain lagi kan, JADI buat apa nak susahkan diri kalau boleh harapkan konsultan kami untuk selesaikan masalah import ikan ni. Biar je kami yang berurusan dengan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan bagi info yang patut anda tahu, legit kan! 😎

#Certification
#TypeApproval
#RegulatoryApproval
#ImportPermit
#LKIM
#AnsarcompMalaysia

Source : https://www.hmetro.com.my/…/4179…/bahaya-lepas-ikan-larangan

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *